Управління ризиками: як організувати за 10 кроків

управління ризиками
31 Жовтня 2022

Зламане обладнання, зламані кінцівки працівників – все це ризики бізнесу, які ведуть до збитків. Джерела ризиків можуть бути різними – від невдало встановленого принтеру або підрядника, який необережно провів монтаж кондиціонера до ризиків, які несе невчасно відремонтований навантажувач.

Ризикоорієнтований підхід на відміну від традиційної “охорони праці” оцінює усі процеси компанії не через призму законодавства, а спираючись на такі поняття як “ризик”, “вірогідність”, “наслідки”. На базі ризикоорієнтованого підходу побудовані міжнародні стандарти OHSAS 18001:2007 “Системи менеджменту професійної безпеки та здоров’я” та ISO 45001:2018 “Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці”. І не тільки вони.

Що таке “ризик”?

Ризик – це комбінація ймовірності виникнення небезпечної події, пов’язаної з роботою, та важкості наслідків цієї події. Тобто, наскільки ймовірно те, що наш зварювальник влаштує пожежу, та яку шкоду ця пожежа може завдати.


Допомогти вам розібратись?

Отримати консультацію


В межах управління ризиками наші задачі:

  • знайти небезпеки та зважити їх;
  • встановити пріоритетність усунення;
  • усунути;
  • перевірити результат;
  • повторити цей шлях знову.

Як провести оцінку ризиків – покрокова настанова

Крок 1: Розпорядчим документом по підприємству створюємо комісію (команду небайдужих людей з активною життєвою позицією), яка саме і буде займатись пошуком небезпек. До комісії варто залучати фахівців з охорони праці, експлуатації будівель, енергетиків та інших фахівців, фахівців сторонніх організацій.

Важливо: не варто доручати керівнику підрозділу шукати небезпеки у самого себе. Підхід до виконання завдання може бути “трішки” упередженим, оскільки йому самому доведеться їх усувати.

Крок 2: Розробляємо та затверджуємо перелік посад працівників, за чиїм робочим процесом ми будемо слідкувати.

Крок 3: Розробляємо графік проведення аудитів комісією, та призначаємо відповідальних осіб по підрозділах, які мають організувати доступ комісії до всіх приміщень, та сприяти повноті проведених аудитів.

Під час проведення аудитів комісія має знайти якнайбільше небезпек.

Небезпека – це невідповідність вимогам законодавства чи здоровому глузду, яка при збігу обставин стане травмувальним фактором.

Потрібна консультація з охорони праці?

Поговорити з фахівцем

Приклади небезпек:

  • подовжувачі чи електродроти, ізоляція яких з часом змінюється на сукупність ізострічки, скотчу та хто знає чого ще (небезпека – ураження електрострумом);
  • небезпечно встановлений на краю столу принтер (небезпека – падіння предметів);
  • вогнегасник, який схожий на вогнегасник лише тому, що він червоний (небезпека – розповсюдження пожежі);
  • відсутність штор чи жалюзі на вікнах офісного приміщення (небезпека – перенапруження зору під час роботи за комп’ютером);
  • затерте маркування на автоматиці подачі ядерного палива до реактора (небезпека – краще і не уявляти).

Не переймайтесь через те, що ви щось пропустите. Ви неодмінно щось пропустите, хоча б тому, що небезпека може бути постійною та виникаючою. Наприклад, підлогу миють раз на день, і аудитори прийшли не під час прибирання. Таким чином небезпечно слизький кахель залишився непоміченим.

Шукати небезпеки можна аналізуючи будь-який з аспектів: виконання працівниками конкретних завдань, конкретне робоче місце, або підприємство в цілому, с усіма його процесами та просторами.

Крок 4: Документуємо усі небезпеки, що вдалося знайти.

Крок 5: Ранжуємо Імовірність настання (P) probability та Тяжкість наслідків (S) severity реалізації небезпеки. Щоб це зробити, потрібно їм присвоїти числові значення. На заході джерелом статистичних даних є страхові компанії, в наших реаліях спираємося на здоровий глузд та досвід інженера.


Допомогти вам розібратись?

Отримати консультацію


Тяжкість наслідків (S) severity

ВажкістьРівень наслідків Математична оцінка (умовні одиниці)
Груповий нещасний випадок, нещасний випадок зі смертельним наслідком, аварія, пожежаДуже високий50
Важкий нещасний випадок (тимчасова непрацездатність понад 60 днів). Професійне захворюванняВисокий40
Серйозне поранення, хвороба (тимчасова втрата працездатності до 60 днів)Суттєвий30
Травма без втрати працездатності (потреба у стаціонарній медичній допомозі)Середній20
Незначна травма, інцидент (переляк, поріз, забій та інше)Незначний10

 

Імовірність настання (P) probability

Вірогідність ЧастотаЧислове значення
Майже напевно. Може сталось поки читаєтеЩоденно, щозмінно5
Висока ймовірність нараження на небезпекуОдин раз на тиждень4
Досить імовірне нараження на небезпекуОдин раз на місяць3
Малоймовірне нараження на небезпекуОдин раз на квартал2
Майже неймовірне нараження на небезпекуОдин чи декілька разів на рік 1

 

Крок 6: Для того, щоб надати оцінку знайденим ризикам помножимо імовірність настання на тяжкість наслідків по кожній небезпеці.

R (ризик)=P (ймовірність)*S (тяжкість наслідків)

Опис небезпекиІмовірність (P)Тяжкість наслідків (S)Ризик (R)
1

Виконувана робота

Виконання повсякденних завдань інженером у приміщенні к. 244

Місце

Приміщення офісу, к. 244. 

Причина

Використовується подовжувач з пошкодженою ізоляцією

 Небезпека

Ураження електричним струмом під час вологого прибирання чи дотику

550250
2

Виконувана робота

Виконання повсякденних завдань інженером у приміщенні к. 245

Місце

Приміщення офісу, к. 245

Причина

Використовується подовжувач без зазначення інформації про періодичну перевірку ізоляції  

Небезпека

Ураження електричним струмом при дотику в разі старіння і руйнування ізоляції

15050
    

Цікаво, так? Начебто з точки зору вимог законодавства порушення ідентичні, а от з точки зору ризиків різниця та першочерговість заходів очевидна.

Крок 7: Визначаємось з границями значення ризику.

Значення ризикуВеличина
Неприйнятний>150
Критичний>100
Допустимий>70
Прийнятний>49

Тепер ми можемо розглядати терміновість усунення чи зменшення ризиків через цифровий індикатор, що значно легше та наочніше.

Потрібна консультація з охорони праці?

Поговорити з фахівцем

При отриманні значень, що відповідають:

  • Неприйнятний ризик – роботи терміново припиняються до усунення джерела небезпеки.
  • Критичний ризик – усуваємо за найвищим пріоритетом.
  • Допустимий ризик – думаємо як усунути, забезпечуємо засобами захисту та інше.
  • Прийнятний ризик – можна нічого не робити, але контролювати, щоб зміна якихось умов не призвели до переходу ризику до вищого рівня.

Крок 8: Розробляємо заходи щодо ліквідації чи зниження величин ризиків, визначаємо відповідальних осіб та терміни.

Крок 9: Перевіряємо виконання заходів по закінченні термінів.

Крок 10: Через певний час проводимо процес наново для контролю за виявленими ризиками та пошуку нових.

Описаний вище процес є базовим. Він не враховує безліч нюансів та можливостей його застосування (матриці ризиків, карт, реєстрів коригувальних дій, понять “прихильності”, “політики”, “контексту” та ще багато цікавого). Але ми рекомендуємо почати з цього.

Якщо у вас залишилися питання, з радістю допоможемо вам у всьому розібратись та впровадити ризикоорієнтований підхід на вашому підприємстві!

Олександр Костін
Інженер з охорони праці

Зворотний дзвінок

Ви можете замовити зворотний дзвінок або консультацію з нашим фахівцем. Ми зв’яжемося з вами протягом однієї години і відповімо на всі наші запитання.

Написати нам
Надіслати резюме
Управління ризиками: як організувати за 10 кроків

Ми зв’яжемося з вами протягом 15 хвилин, щоб уточнити усю необхідну інформацію за вашим запитом.

Швидка допомога з охорони праці при нещасному випадку на виробництві.

Ми зв’яжемося з вами протягом 15 хвилин, щоб уточнити усю необхідну інформацію за вашим запитом.

Замовити - Аутсорсинг охорони праці

Ми зв’яжемося з вами протягом 15 хвилин, щоб уточнити усю необхідну інформацію за вашим запитом.