Процедура Шредінгера або чи потрібно проводити медогляд для офісного персоналу, який працює за комп’ютером?

процедура шредингера

Ми, як консалтингова компанія RACIO., щиро вважаємо, що у кожній процедурі або процесі має бути присутня якась логіка. В іншому випадку – повинен існувати якийсь нормативний акт, який прямо зобов’язує бізнес діяти алогічно, але законно.

Все, що потрапляє в категорію «логіка» – має виконуватися, бо від цього безпосередньо залежить безпека співробітників. Все, що потрапляє в категорію «вимоги закону» – має виконуватися щоб забезпечити юридичну безпеку бізнесу.

Що ж робити з процедурами та вимогами, які не потрапляють ні в одну з цих категорій? Яскравий приклад такої процедури – медогляд персоналу, який працює за комп’ютером.

Почнемо з пошуку логіки.

Тут і далі ми будемо спрощувати і скорочувати деякі терміни, щоб зробити текст більш зрозумілим.

Медичні огляди бувають трьох видів.

1. Первинні і періодичні медичні огляди при прийомі на роботу.

2. Медогляди з отриманням санітарних книжок.

3. Медогляди для водіїв.

Логіка даних процедур наступна:

У першому випадку, при проведенні первинного медичного огляду – відбракувати людей, що за станом здоров’я не можуть виконувати ту чи іншу роботу. В даному випадку йдеться не про будь-якій роботи, а про деякі види робіт, які мають назву: «роботи із підвищеною небезпекою і роботи, що потребують професійного добору».

Після того, як працівник був допущений до виконання робіт за результатами медогляду, періодично, раз на рік (або раз на два роки) він проходить періодичні (так, це тавтологія) медичні огляди.

Сенс повторних медоглядів полягає у наступному:

1. А чи так само придатна ця людина до даної роботи?

2. А чи не виникло в неї якогось захворювання в процесі виконання робіт?

3А якщо таке захворювання виникло, і здоров’я працівника продовжує погіршуватися, то з цього випливає, що захворювання це є «професійним» і на цьому підприємстві щось не так з шкідливостями і небезпеками виробництва.

Тобто даний вид медоглядів направлений на збереження здоров’я працівників до і у процесі виконання специфічних робіт (верхолази, електрики і т.д.).

Логіку знайшли.

Закон теж є. Називається він Наказ № 246 Міністерства охорони здоров’я України. Почитати докладніше можна тут:

Медогляди другого типу, з отриманням санітарної книжки спрямовані не всередину підприємства, а назовні.

Зміст даного медогляду полягає не в тому, щоб зберегти життя і здоров’я працівника, а для того, щоб захистити від можливого захворювання клієнтів. Отримавши санітарну книжку, працівник може взаємодіяти з відвідувачами, і відвідувачі не ризикують заразитися від працівника. Тому сан книжки оформляють представникам таких професій як продавець, педагог, офіціант тощо.

Логіка є. Законодавча база знаходиться тут:

ПОСТАНОВА КМУ N 559 від 23.05.2001

Наказ МОЗ України від 23.07.2002 № 280 

Третій і окремий випадок – медогляд кандидатів у водії. Виділено в окремий законодавчий акт, але логіка документа така ж, як і в першому випадку – не допустити непридатних і відстежити професійно хворих.

 

Офісний персонал підпадає під вимоги наказу № 246 МОЗ України

 

Повертаємося до наших користувачів комп’ютерів.

За логікою і законодавству вони підпадають у нас під медогляди першого типу, які регулюються наказом № 246 МОЗ.

Згідно цього наказу, а саме Доповнення 4 п. 5.2.4. таблиці користувачі персональних комп’ютерів 1 раз на рік повинні проходити медичний огляд у невропатолога, лора та офтальмолога. Начебто логіка і закон тут знаходяться у мирі та злагоді. Але насправді – тут то й починається найцікавіше.

Дослівно посада в п. 5.2.4. Наказу звучить як: «Користувачі електронно-обчислювальних машин з відео-дисплейними терміналом». Виникає резонне питання, а що ж таке цей самий «відео-дисплейний термінал (ВДТ)»?

Цей термін розкривається відразу в двох документах, які діють одночасно.

Умови праці користувачів електронно-обчислювальних машин (у 2017 від різдва Христова їх називають ПК) повинні відповідати вимогам Державних санітарних правил і норм роботи з візуальними дисплейними терміналами електронно-обчислювальних машин ДСанПіН 3.3.2.007-98, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 10.12 .1998 № 7.

Документ повністю доступний тут

У цих самих правилах термін відео-дисплейний термінал визначено так:

«Правила поширюються на умови й організацію праці при роботі з візуальними дисплейними терміналами (ВДТ) усіх типів вітчизняного та зарубіжного виробництва на основі електронно-променевих трубок (ЕПТ) …

Відповідно з таким визначенням наш користувач скоєно не підпадає під дію наказу № 246 МОЗ України. Де востаннє ви бачили «пузатий» монітор на основі трубки? На olx?

Однак, існує другий документ. Він називається «Правила охорони праці під час експлуатації електронно-обчислювальних машин» і датований менш волохатим 2010 роком.

Почитати повністю його можна тут

У ньому оператор ПК визначено більш стисло: оператор ЕОМ з ВДТ і ПП – працівник, який використовує екранні пристрої під час своєї роботи.

За цим документом, всі працівники, який використовують у своїй роботі ПК повинні раз на рік проходити медогляд.

Саме до цього документа найчастіше і апелюють представники державних органів, коли наполягають на проведенні медогляду для користувачів ПК.

Що сильніше Правила або Санітарні правила дуже часто вирішується більш наполегливою позицією тієї чи іншої сторони в суперечці. Можна аргументовано довести, як одну, так і іншу позицію.

Таким чином медогляд користувачів персональних комп’ютерів – як кіт Шредінгера. Одночасно потрібен і ні.

Вам складно і вам здається, що ви заплуталися?

Це ми ще не розповідали вам про документ, який називається «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу», затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 8 квітня 2014 № 248.

З його допомогою цю теорему можна вирішити ще одним способом, відмінним від тих, що використані в даній статті.

Якщо ця стаття не дала вам відповідь на ваше запитання, а тільки ще більше заплутала – зверніться за допомогою до професіоналів. Або зателефонуйте нам. Ми консультуємо цікаво і безкоштовно.

Вверх