Служба охорони праці: завдання, функції, документація

задачи службы охраны труда

Згідно із Законом про охорону праці положення про службу охорони праці на підприємстві регламентує її створення з того моменту, як чисельність персоналу сягає 50 осіб та більше. Як альтернативний варіант, роботодавцю дозволяється ввести посаду такого фахівця або ж укласти договір аутсорсингу з офіційною структурою, що має право здійснювати такі заходи з охорони праці. Істотне уточнення: зайняти посаду інженера з ОП на виробництві може лише співробітник, який має вищу технічну освіту, іноді – кандидат наук, бажано – ІТП, що спеціалізується на охороні праці, що має достатній стажем роботи і пройшов належне навчання.

Повсякденна організація роботи з охорони праці на підприємстві починається з того, що керівником видається наказ про організацію служби охорони праці на підприємстві, яким регламентується її діяльність, і визначаються завдання.

Завдання служби охорони праці на підприємстві

Основні завдання служби охорони праці включають в себе впровадження спеціальних процесів в різноманітні аспекти діяльності підприємства і його персоналу, що впливають на безпеку виробництва, збереження життя і здоров’я людей.

У тому числі:

– розробка необхідних документів з охорони праці для підприємства;

– забезпечення дотримання співробітниками правил і вимог охорони праці, нормативних актів, умов колективного договору;

– контроль умов праці, дотримання санітарно-гігієнічних норм трудового законодавства;

– попередження виробничого травматизму, пропаганда позитивних рішень, що підвищують безпеку виробничих процесів;

– інформування працівників про правила безпечної роботи.

Функції служби охорони праці

Реалізація поставлених завдань визначає функції відділу охорони праці на підприємстві. Головні з них:

– всебічний аналіз стану роботи з охорони праці на підприємстві;

– попередження виробничих травм і профзахворювань;

– розробка спільно з відповідальними фахівцями заходів щодо поліпшення умов праці;

– контроль виконання умов трудового договору в області поліпшення умов праці, оздоровлення працівників, що мають шкідливі для здоров’я умови праці;

– участь у впровадження сучасних стандартів безпечної роботи;

– впровадження наукових розробок і рацпропозицій, що підвищують безпеку виробництва;

– регулярний контроль технічного стану будівель, устаткування, в тому числі того, що впливає на створення здорових умов праці, участь в роботі комісій, що здійснюють ці функції;

– проведення або організація всіх видів інструктажів на підприємстві.

Основні документи з охорони праці

Існують обов’язкові вимоги щодо того, які документи з охорони праці повинні бути на підприємстві. В першу чергу, тут повинні бути присутнім положення про відділ ОТ (або його представництві), а також – посадові інструкції фахівців.

Основні документи з охорони праці

Крім цього переліку документів з охорони праці на підприємстві повинні бути:

– програми вступного та первинного інструктажів та журнали, які реєструють їх проведення;

– необхідні інструкції з охорони праці за видами робіт і за спеціальностями,

– журнали, що фіксують їх наявність, а також видачу відповідним службам і фахівцям;

– перелік професій, що мають шкідливі умови праці і потребують постійного медичного контролю;

– накази про призначення осіб, відповідальних за безпеку праці на різних ділянках виробництва;

– колективний договір;

– програму забезпечення та вдосконалення охорони праці на виробництві;

– наказ про атестацію робочих місць;

– журнал реєстрації виробничих травм і заходів щодо усунення обставин, що спровокували їх.

Крім того, документація з охорони праці на підприємстві повинна містити основні форми державної звітності з охорони праці; положення про компенсації за шкідливі або небезпечні умови професійної діяльності; форми звітності про травматизм і інші документи, що сприяють підвищенню ефективності охорони праці та промислової безпеки.

Вверх